Saw X - filmová recenzia (2024)

Séria Saw bude ma budúci rok dvadsa rokov, èo znaèí, že od prvej Pílky nám vyrástla medzièasom ïalšia generácia divákov. Od prvotiny vSundance (natoèil ju James Wan – áno, ten Wan) sa stala vrokoch 2004 až 2010 pravidelným sprievodcom premiér okolo Halloweenu, no jej kvalita postupne klesala. Odvtedy sa mihli pokusy Jigsaw aSpiral, ale až táto èas sa neèakane vyšvihla arecenzie hlásia, že prekonáva aj prvé dve ob¾úbené èasti.

Má na to viaceré predpoklady. Èasovo je zaradená medzi prvý adruhý diel série, hlavným hrdinom je John Kramer, ktorý má za sebou už prvú vražednú hádanku, no aktuálne bojuje svysokým štádiom rakoviny. On alias Jigsaw je hlavná postava série, ktorá púta ve¾kú pozornos. Do konca života mu ostáva pár mesiacov, preto neváha arozhodne sa odletie do Mexika na experimentálnu lieèbu (za ažké prachy), ktorá by ho mala rakoviny zbavi. Lenže zoperácie sa vyk¾uje obrovský podf*ck aKramer neváha priamo vMexiku ís do módu pomsty auštedri lekciu tým, ktorí ho chceli ošmeknú. Avražedné hry štartujú vinom móde...

Desiatka so štýlovým názvom X (môže znaèi aj kríženie diania) urobila sèasti kontroverzný krok. Návrat Johna Kramera je vítaný, lebo charizmatický Tobin Bell (už má cez 80!) dokáže potiahnu sám dlhé scény, aj vytvára vražedné puzzle. Na druhej strane vzniká udivákov ve¾ká dilema, sktorou sa asi nebude chcie každý stotožni – drža palce postave, ktorá núti iných reza si konèatiny alebo sa muèi iným spôsobom?

Od prológu je Kramer vykreslený ako starý pán, ktorý na sklonku života nemá na výber asledujeme jeho boj vnemocnici èi na terapiách. Svýnimkou parádneho vražedného flashbacku, na ktorý láka plagát (to je tá postava spripojenými trubièkami na oèiach) je prvá tretina venovaná jednej postave ajej dobrodružstvu, zktorého sa vyk¾uje dôvod pre krvavú pomstu.

Saw X - filmová recenzia (1)

Pre diváka to znaèí, že na mord-partiu si musí chví¾u poèka – ale psychologická sonda do duše vraha nie je márne natoèená, až by som povedal, že plynie hladko akrv nechýba. Tá príde,samozrejme, do skladu sa Johnovi podarí dosta všetkých zúèastnených zoperácie (a vcivile majú iné pohnútky aproblémy) azaèína
pripravené muèenie.

Diváci sa „môžu teši“ na rezanie konèatín, ufiknuté hlavy, otváranie lebky ašuchanie do mozgu èi iné chuovky. (A úprimne, osem ¾udí na projekcii to nezvládlo apo dvoch tretinách odkráèali zkinosály.) Viaceré mordy majú èasový limit, do toho hrá dynamická hudba (Charlie Clouser zprvých èastí sa vrátil) aonapätie nie je núdza, hoci sa opakuje motív, že obe dlho váha, èi sa má zaèa reza alebo nie.

Saw X - filmová recenzia (2)

Scenár drží pokope ve¾mi dobre aešte si šetrí aj istý zvrat cca na poslednú polhodinu, ktorý neradno ¾ahko prezradi. ALE... Johna postaví do iného svetla, stávky sa razantne zvýšia uposledných prežívajúcich postáv amnohí nebudú tipova takú otoèku. Je to fajn prekvapenie na záver: treba dáva pozor, lebo sú tu rozlièné detaily, ale našastie sa vysvet¾ujú vrýchlych flashbackoch diania spred pár minút. Nie sú to rany pod pás, skôr pripravená hra sdivákom – myslíte si, že vám nieèo ušlo? Dávajte pozor avšetko sa vysvetlí.

Samotné muèeníèko možno nie je už také originálne èi nevídané, najmä ak ste videli mnohé èasti. Ale autori rátajú snovou generáciou divákov, preto sú èasové limity krátke, strih rýchlejší, flashbacky rapídne – je tu cíti orientáciu na tínendžerov, ktorí možno ani jednu Pílku nezachytili (ani nemusia avšetko pochopia), aj na starších fanúšikov, ktorým môže rýchlejšie ubieha mordovaèka avychutnajú si skôr psychologickú èas.

Saw X - filmová recenzia (3)

Saw X je jeden znajlepších dielov série, hoci mnohí kritici môžu namieta, že to nie je problém vzh¾adom na väèšinu nastavovaných èastí (vrátane Saw 3D, ktorá išla fakt na efekt). Ale spomalenie tempa, pridanie psychologickej roviny èi otoèka vsmere „poïte fandi Johnovi, aby prežil“ je osviežujúce avšetko muèenie je skôr oèakavané aopä dobre premyslené do detailov. Jednotka je iba jedna, a po to¾kých rokoch je mierne prekvapivé, že desiatka dokáže poteši. Urèite obstála lepšie ako iná desiatka tohto roka (Rýchlo azbesilo), kde je cíti väèšie vyèerpanie.

PS – Apár slov k4DX verzii, ktorá patrí medzi rozhodne zaujímavé poèiny siným typom efektov. Keïže je tu ve¾a tichých èi dialógových pasáží, efekty nepracujú non-stop, sú vkladané do konkrétnych èastí. Už logo využíva dunenie pod sedadlami èi málo využívaný efekt záblesku. Potom sú tu menšie scény typu jazda po meste, kedy vám tiež vrèí sedadlo ako vaute èi scéna vexteriéroch, kde fúka. Najlepšie sú pochopite¾ne muèenia, tam sa plejáda efektov vyrojí naplno: ak sa trošku bojuje vsedadle, dostanete šuchance zospodu ido chrbta. Ak syèí para na plátne, objaví sa aj vsále. Ado toho príde špliechanie krvi, ktoré je spracované ako sprška na vašu hlavu – apod¾a miery intenzity muèenia dostávate objemy vody akoby krvi. Ak je to len mierna dávka, príde séria kvapiek. Ak väèší prúd, dostanete viac. Ato aj opakovane. Je to pekná práca, ktorá nejde iba na prázdne efekty – azároveò inak pracuje svodou ako Titanic èi akèné blockbustre pod vodou.

Saw X (USA / Mexiko / Kanada, 2023, 118 min.)
Réžia: Kevin Greutert. Scenár: Pete Goldfinger, Josh Stolberg. Hrajú: Tobin Bell, Shawnee Smith, Synnøve Macody Lund, Steven Brand, Renata Vaca, Joshua Okamoto, Octavio Hinojosa, Paulette Hernandez, Jorge Briseño, Costas Mandylor ...

Saw X - filmová recenzia (2024)

FAQs

Kdy bude Saw X na Netflixu? ›

Tentokrát se s uvedením traileru Saw X diváci dočkali návratu Johna Kramera (hraje ho Tobin Bell), obávaného skládačkového vraha. Pokračování v režii Kevina Greuterta slibuje, že bude jedním z nejznepokojivějších filmů, který se bude zabývat událostmi mezi filmy Saw I a Saw II. Oficiální datum premiéry je 25. října.

Kde sledovat Saw X? ›

Prime Video: Saw X.

Kdy bude Saw 11? ›

Potvrzeno Saw XI, premiéra 27.9.2024.

Kdy se odehrava Saw X? ›

Děj se odehrává mezi událostmi SAW I a II, kdy nemocný a zoufalý John cestuje do Mexika na riskantní a experimentální lékařský zákrok v naději na zázračný lék na rakovinu - jen aby zjistil, že celá operace je podvod s cílem podvést ty nejzranitelnější.

Jak se divat na český Netflix v zahranici? ›

Webový prohlížeč
  1. Ve webovém prohlížeči přejděte na stránku Účet.