Donúti vás fandiť vrahovi. V čom je Saw X taký brutálny a oplatí sa ho vidieť? | RECENZIA (2024)

Saw X RECENZIA

Od prvej časti Saw: Hra o prežitie zo zvrátených hláv Jamesa Wana a Leigh Whannella ubehlo takmer dvadsať rokov. Priamo úmerne k rokom však kvalita série klesala dolu vodou a fanúšikovia „gore“ hororu dali jasne najavo, že Jigsaw (2017) a Špirála: Saw pokračuje (2021) nestáli za nič. Preto sa tvorcovia rozhodli pre návrat postavy, ktorá vždy bola a dodnes je podstatou franšízy. 81-ročný Tobin Bell je späť v úlohe Johna Kramera alias Jigsawa, ktorý dychtí po krvavej pomste.

Sériový vrah je vo svojej životnej forme, aj keď paradoxne zomiera. Novinka Saw X sa odohráva medzi pôvodnou a druhou časťou, takže poteší aj úplne nových divákov. Preto sa chcem vyhnúť prezrádzaniu dejových zvratov ako tohto filmu, tak aj celej série. Naopak, skalní fanúšikovia si vo filme nájdu hneď niekoľko familiárnych tvárí. Vraciame sa totiž späť ku koreňom série, ako príbehovo, tak aj kvalitou či vizuálnym spracovaním. Na post režiséra sa vrátil Kevin Greutert, ktorý nám v minulosti priniesol epizódy Saw VI (2009) a Saw 3D (2010).

Donúti vás fandiť vrahovi. V čom je Saw X taký brutálny a oplatí sa ho vidieť? | RECENZIA (1)

John Kramer (Tobin Bell) cestuje do Mexika v nádeji sa raz a navždy zbaviť záverečného štádia rakoviny mozgu. V otváracej scéne filmu vidíme, ako je mu smrteľná choroba diagnostikovaná a ako sa s realitou vysporadúva vďaka sedeniu s ďalšími pacientmi. Jeden z nich mu poradí priam zázračnú kombináciu operácie s liečbou, ktorá ho rakoviny zbaví. Prvých dvadsať minút tak sledujeme Johnov osobný príbeh, čo robí vo svojom voľnom čase a začíname mu fandiť, aby sa rakoviny zbavil.

Film teda nezačína jeho brutálnou pascou. Namiesto toho nás vskutku pomalý rozbeh pripravuje na to, aby sme so zvráteným vrahom sympatizovali. A robí to veľmi dobre. Krvavé jatky tak štartujú až po operácii v Mexiku, ktorá nedopadne podľa Johnových predstáv. Tu prichádza prvý dejový zvrat, ktorý si užijú najmä diváci, ktorí pôjdu do kina naslepo bez zhliadnutia traileru. Kramer si vytypuje presnú partiu obetí a hra môže začať.

Donúti vás fandiť vrahovi. V čom je Saw X taký brutálny a oplatí sa ho vidieť? | RECENZIA (2)

Najosobnejší príbeh Johna Kramera

Nie nadarmo referujem postavu Tobina Bella ako Johna Kramera, jeho pseudonym Jigsawa tu totiž zaniká. Tentoraz neoperuje hru z úzadia, ale osobne a „bez masky“ vykonáva krvavú pomstu. Ide o jeho najosobnejší príbeh, namiesto klasického trópu o vážení si života sa skutočne pozeráme na príbeh pomsty. V priebehu filmu si divák uvedomí, že fandí sériovému vrahovi, čo sa v sérii stáva hádam po prvý raz. Stojí proti sebe rovnocenným ľudom, ktorých činy sa morálne vyrovnávajú vražde.

Z Kramera sa tak stáva akýsi anti-hrdina, aj keď v skutočnosti je to stále len zvrátený vrah. Saw X však dobre pripraví pôdu pre to, aby s ním diváci sympatizovali. Takýto vývoj postavy sme podobne sledovali v snímkach Muž v temnote. Starý slepec v jednotke brutálne zavraždí partičku mladých zlodejov a v pivnici drží ženu proti jej vôli. Zatiaľ čo v pokračovaní sa stará o malé dievčatko a urobí všetko preto, aby ju ochránil. Tiež sa vydá príbehom osobnej pomsty.

Ide viac o samostatne stojacu časť, ktorá nie je súčasťou širšieho príbehu. Preto si ju divák užije aj bez dejových súvislostí z predchádzajúcich filmov. Vracia sa však postava Amandy (Shawnee Smith), Kramerovej pravej ruky, ktorá sa aj po toľkých rokoch skvele vrátila do svojej úlohy. Ku koncu filmu vidíme ešte jedného navrátilca, toho si však nechajte až na návštevu kina.

Donúti vás fandiť vrahovi. V čom je Saw X taký brutálny a oplatí sa ho vidieť? | RECENZIA (3)

Návrat ku koreňom

Saw X sa vracia najbližšie k pôvodnej trilógii. Či už svojou farebnou paletou (áno, aj Mexiko má svoj „farebný filter“ typický pre filmy zo začiatku 21. storočia), kvalitou či čiastočne aj strihom. Na veľmi malú chvíľu vidíme rýchly sled strihov, ktorým je séria Saw tak špecifická. A zatiaľ čo kamera pomerne sklamala, hudobná stránka je skvelá ako za starých čias. Hlavne, keď na konci prichádza moment rozuzlenia s ikonickou zvučkou, pri ktorej automaticky nabiehajú fanúšikom franšízy zimomriavky.

Najväčšie resty sú bohužiaľ v tom, prečo filmy Saw vôbec pozeráme. Zdá sa, že pri desiatej časti už jednoducho nemá viac čo ponúknuť.Kramerove pasce ničím veľmi neprekvapili, skôr šlo o menšie jednohubky. Skutočne krvavá bola len jedna, originalitou však potešila „radiačná pasca“ v podobe röntgenu. Titulný „vysávač očí“ z plagátu naopak sklamal úplne. Jednoducho im chýbala hĺbka, aj keď po príbehovej stránke je pravda, že ich Kramer pripravoval takpovediac na kolene.

Donúti vás fandiť vrahovi. V čom je Saw X taký brutálny a oplatí sa ho vidieť? | RECENZIA (4)

Zhrnutie

Aj napriek tomu je Saw X jedným z najlepších príspevkov do série, kritici aj reakcie divákov sa zhodujú na tom, že sa radí do TOP 3. Návrat Tobina Bella jednoducho zafungoval, a to hlavne preto, že ide o osobný príbeh jeho postavy. Rozbeh je síce pomalší, no ako som v texte rozoberal, má svoj dôležitý význam.

Aj vďaka tomu je desiata časť vôbec najdlhšou v sérii, má takmer dve hodiny namiesto klasickej, 90-minútovej dĺžky. Desiata časť je návratom o dvadsať rokov späť, čo v tomto ponímaní filmu lichotí. Možno nie najlepší či najbrutálnejší, no stále vysoký nadpriemer si u nás odnáša hodnotenie 7/10.

Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Clemencia Bogisich Ret

Last Updated:

Views: 5665

Rating: 5 / 5 (60 voted)

Reviews: 91% of readers found this page helpful

Author information

Name: Clemencia Bogisich Ret

Birthday: 2001-07-17

Address: Suite 794 53887 Geri Spring, West Cristentown, KY 54855

Phone: +5934435460663

Job: Central Hospitality Director

Hobby: Yoga, Electronics, Rafting, Lockpicking, Inline skating, Puzzles, scrapbook

Introduction: My name is Clemencia Bogisich Ret, I am a super, outstanding, graceful, friendly, vast, comfortable, agreeable person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.